Starta egen insamling

Så startar du en egen insamling i Target Aid

Target Aid är plattform där vi på AjaBajaCancer kan strukturera våra olika insamlingar och samarbeten. En anledning till att vi valt just den här lösningen är att vi vill kunna inkludera många i vårt arbete – dig till exempel.

Vi är många som vill hjälpas åt att bidra till vårt arbete med att underlätta vardagen för familjer som drabbats av barncancer. Vill du eller ditt företag skapa en egen insamling till förmån för oss och alla de familjer vi hjälper? Då kommer här instruktioner för hur du kan gå tillväga.

När du genomfört stegen för att skapa en insamling kopplat till dig, ditt företag eller kanske ett evenemang du vill genomföra börjar det roliga. Nämligen att dela din insamling med fler! Din insamling kan enkelt och snyggt ligga som en widget på ett företags hemsida, delas i sociala medier eller skickas med i ett nyhetsbrev.

1. Gå in på www.targetaid.com och sök fram AjaBajaCancer i sökrutan längst upp till höger. Du kan också gå in direkt på www.targetaid.com/ajabajacancer för att ta dig till insamlingarna. Hur du gör är helt upp till dig.

2. Välj ändamål. Nu ska du välja vilken insamling du vill samla in till. Du kan välja mellan våra mer nischade insamlingar till exempelvis sjukhuskiosken – eller till vårt arbete generellt. Vilket är den insamlingen som du ser att vi har använt i våra exempel.

3. Välj alternativet ”starta en insamling” som finns att välja under donera – höger i bild. Har du inget konto så kan du skapa ett konto nu. Det går väldigt snabbt och är superenkelt! När det är klart kommer du kunna fortsätta med insamlingen. Här får du också välja om insamlingen ska vara ett event eller inte (väljer du event kommer du ges mer möjligheter för att sälja biljetter etc). Är det en helt vanlig insamling hoppar du över det steget.

4. Nu ska du skapa din insamling. Här får du välja namn exempelvis Linneas insamling till förmån för AjaBajaCancer, Företaget AB:s julinsamling, Karls födelsedagsinsamling eller vad nu som passar dig och er allra bäst. Du ska också använda en passande bild. Hittar du ingen som du tycker du passar så kan du kopiera bilden längst ner i denna artikel som är anpassad för att passa i just det här formatet (2000×1100 px).

5. Välj ”globala mål”, de små ikonerna som syns intill insamlingen. Välj exempelvis Barn och Hälsa & omsorg. Du anger också en beskrivning för varför du vill skapa just den här insamlingen. Idétorka? Då finns en informationstext längst ner i den här artikeln som du kan kopiera och använda i sin helhet – eller i kombination med din personliga text.

6. Nu är insamlingen strax klar efter att du angett hur länge den ska pågå, hur mycket du vill samla in och om du vill ha någon milstolpe. Längst ner på sidan anger du alternativen för donationerna som företag och privatpersoner kan ge. Glöm inte att ange en tidsram som är generös. Dessutom kan du som på bilden markera ”Tillåt att insamlingen fortsätter efter uppnått mål” – så att insamlingen kan fortsätta även om du skulle nå insamlingens mål.

7. I nästa steg får du en förhandsvisning av din insamling.

8. Nu är du klar och får mängder av möjligheter för hur du kan dela din kampanj. Koder att lägga på hemsidan för att få in en snygg widget, länkar till sociala medier och mycket annat. Din insamling syns också på Target Aid.

Tack för att du hjälper oss samla in pengar så att vi kan underlätta vardagen för familjer som drabbats av barncancer.

Text om AjaBajaCancer till din insamling

När ett barn drabbas av cancer påverkas hela familjen på många olika sätt. Vardagen förändras från en stund till en annan. Det är där vi finns för familjerna för att underlätta i deras nya vardag.

Vi stöttar familjerna ekonomiskt med olika presentkort på exempelvis:

  • Mat
  • Kläder
  • Hotellövernattningar
  • Aktiviteter hemma
  • Aktiviteter utanför hemmet

Vi erbjuder även gratis psykologsamtal via vår samarbetspartner Mindler. När ett barn drabbas av cancer är det oftast ingen annan som vet vad man går igenom utan en familj som varit i samma situation själv och därför har vi ett mentorsprojekt mellan föräldrar som vi kallar för Extra vän.

Vårt utbud kan variera under året och styrs av egna erfarneheter, familjers önskemål och tips från sjukvårdspersonal.

Första året när föreningen bildades 2018 var det sex familjer som fick presentkort på ICA. 2022 underlättade vi vardagen för 384 familjer och fram till september 2023 har 435 familjer fått stöd av AjaBajaCancer. Vi ser ett växande behov av stöd från oss till familjer som lever med barncancer.

Tillsammans kan vi göra skillnad.